Taloyhtiön vihertyöt ovat yksi keskeinen työtehtävä, joka kuuluu tyypillisesti taloyhtiön hallituksen tehtäväksi hankkia. Vihertyöt pitävät yleensä sisällään vähintään taloyhtiön piha-alueen nurmikon leikkauksen, mutta sopimukseen voidaan lisätä myös esimerkiksi pensaiden ja pensasaitojen hoitoleikkaukset. Tässä blogissa kompakti infopaketti vihertöiden palveluista taloyhtiöille eli As Oy:ille.
Taloyhtiön vihertyöt – kuka vastaa hankinnasta?
Tyypillisesti taloyhtiöiden hallitusten tehtävä on vastata ulkoalueiden hoitotyön hankinnasta. Taloyhtiöiden säädöksissä voi olla yksilökohtaisia eroja, minkä vuoksi haluan korostaa, etten puhu asioista yleisesti, vaan ainoastaan nykyisen tiedon ja kokemani perusteella.
Joissain tapauksissa myös taloyhtiön isännöitsijä voi olla vastuussa vihertöiden hankinnasta. Tyypillisissä tapauksissa taloyhtiön hallitus antaa isännöitsijälle tehtäväksi hankkia tarjouksia, jonka jälkeen palveluntarjoajat – kuten Puskamestarit – lähettävät tarjouksen tai ratkaisuehdotuksen isännöitsijän kautta taloyhtiön hallitukselle päätettäväksi.
Mitä taloyhtiöiden hoitosopimukseen kuuluu?
Taloyhtiön vihertyöt voidaan yksinkertaisuudessaan niputtaa niin sanotuksi hoitosopimukseksi, joka pitää sisällään kaikki tarvittavat viher- ja pihanhoidon toimenpiteet haluttuna ajankohtana.
Hoitosopimuksen sisältö räätälöidään asiakaskohtaisesti, mutta yleensä se pitää kesäkaudella sisällään vähintään nurmikon leikkauksen ja trimmerityön, jolla taloyhtiön viheralueet pidetään hyväkuntoisina. Talvikaudella sopimukseen kuuluu lumen auraus, hiekoitus ja muu piha-alueiden kunnossapito.

Hoitosopimukseen lisätään usein kuitenkin myös esimerkiksi kevätkauden lannoitus- ja kalkitustyöt, istutusaltaiden ja kitkentätyöt, kausikukkien esillelaitto, kuorikatteiden levitys sekä nurmialueiden paikkaus talven jäljiltä.
Hoitosopimus siis pitää sisällään tietyt jatkuvat peruspalvelut, joita tuotetaan taloyhtiölle säännöllisesti kesäkauden, esimerkiksi huhtikuu-lokakuu ajan.
Tämän lisäksi taloyhtiö tilaa kauden aikana hoitosopimuksen ulkopuolisia palveluita, kuten pensaiden ja pensasaitojen leikkausta, risukuormien poisvientiä tai laatoituksen pesua.
Hoitosopimus hinnoitellaan joko kiinteänä kuukausimaksuna tai tuntiperusteisena laskutuksena toteutuneiden työkäyntien mukaan.
Hoitosopimuksen ulkopuoliset työt taas laskutetaan taloyhtiöltä joko tuntihinnalla tai etukäteen sovittuna urakkahintana, riippuen miten taloyhtiön edustajan tai isännöitsijän kanssa on sovittu.
Tutustu hoitosopimuksen sisältöön!
Vihertyöt pienissä rivitaloyhtiöissä
Monilla pienillä rivitaloyhtiöillä ei välttämättä ole tarvetta kalliille, ympärivuotiselle ja kaiken kattavalle kiinteistönhoidolle, jolloin taloyhtiön edustajat tilaavat viherhoidon ja muut kunnossapidon palvelut eri vuodenaikoina tarpeen mukaan.
Esimerkiksi Puskamestareiden historiassa olemme palvelleet monia pieniä rivitaloyhtiöitä, joiden kanssa on sovittu hoitosopimuksen sisällöstä yksilöllisesti räätälöiden.
Näissä taloyhtiöissä asukkaiden omien pihojen hoito kuuluu lähtökohtaisesti asukkaiden omalle vastuulle. Tarpeen mukaan olemme kuitenkin sopineet, että niiden hoito siirretään meidän vastuulle niiden asukkaiden kohdalla, ketkä työn haluavat ulkoistaa.
Mikäli taloyhtiö on Puskamestareiden hoitosopimusasiakkaana, saavat asukkaat tilata palvelua omille pihoilleen -10% alennushintaan.
Taloyhtiön vihertyöt Oulussa ja Jyväskylässä
Me Puskamestarit palvelemme taloyhtiöitä sekä Oulun että Jyväskylän talousalueilla. Ja kyllä, nurmialueet vihertää myös täällä pohjoisessa.
Me lupaamme tarjota taloyhtiöille helpointa, nuorekkainta ja asiakaslähtöisintä palvelua. Aika kova lupaus, eikö vain?
Asiakaslähtöisyys on joillekin yrityksille sana muiden joukossa ja sen oletetaan näyttävän hyvältä yrityksen arvolupauksessa. Aina sitä ei kuitenkaan osata selittää tai muulla tavalla kertoa, miten asiakaslähtöisyys näkyy käytännön toiminnassa.
Emme mekään sitä aina ole ymmärtäneet, mutta on meillä jo pitkään ollut suunnitelma sen toteuttamisesta. Vuoden 2023 alussa olemme tehneet asiakastutkimuksen, jossa meidän nykyiset hoitosopimusasiakkaat ovat voineet antaa kehitysehdotuksia ja palautetta saamastaan palvelusta.
Sen pohjalta olemme voineet aidosti kehittää palvelua ja asiakas on keskeisessä asemassa siinä työssä.
Palvelemme kaiken kokoisia taloyhtiöitä. Helpolla, luotettavalla ja nuorekkaalla otteella, ammattimaisesti.
Lue myös: Vinkkejä taloyhtiön viihtyisäksi pihaksi (Kiinteistöliitto)
Ota yhteyttä:
044 020 4789 (Joona)