fbpx
+358 44 020 4789 [email protected]

Puskamestarit tekivät ennätystuloksen kesällä 2021!

Puskamestarit löivät kuluneen kesän osalta työhanskat naulaan elokuun 15.päivä, johon päättyi myös ennätyksellinen kesäsesonki vuonna 2021. Kesän aikana palvelimme ennätysmäärän asiakkaita tehden historiamme suurimman liikevaihdon ja tuloksen. Kirjoitimme tähän blogikirjoitukseen ajatuksia menneestä kesästä.

Palvelut

Ennen kesää teimme muutamia muutoksia viher- ja pihapalvelutarjontaan. Muutosten myötä palveluista poistettiin maalaustyöt, sillä koimme, ettei se ollut palvelu, jota olisimme kyenneet tarjoamaan tehokkaasti läpi kesän. Lähdimme kesään tilanteessa, jossa palvelutarjontaamme kuului nurmikon leikkaus, pensasaidan leikkaus, kantojyrsintä, rännien puhdistus, kurtturuusun hävittäminen, mökkitalkkarin työt, sekä terassien öljyäminen.

Kurtturuusujen hävittäminen uutena palveluna

Uutena palveluna tarjontaamme liitettiin kurtturuusujen hävittäminen. Halusimme lisätä tämän palvelun tarjontaamme, sillä huomasin sen kysynnän lisääntyneen. Kysynnän lisääntyminen selittyy hyvin sillä, että kurtturuusu on luokiteltu haittakasviksi ja se on lain mukaan poistettava piha-alueilta 1.6.2022 mennessä. Voit lukea kurtturuusun hävittämisestä palveluna lisää täältä.

Kesän aikana teimmekin muutamia kurtturuusun poistoja pääasiassa yksityisille kotitalousasiakkaille. Projekteissa käytettiin apuna kaivinkoneurakoitsijoita, jotka vastasivat kurtturuusujen poistosta ja kuljetuksesta kierrätykseen. Kaikissa tapauksissa palveluun kuului myös uusien istutuksien teko kurtturuusujen poistoalueelle.

Liikevaihto tuplattiin viime kesään verrattuna

Kesäkauden aikana (3kk) liikevaihtoa syntyi 33 500€, mikä tarkoitti liikevaihdon tuplaamista kesään 2020 verrattuna. Suosituimmat palvelut olivat pensasaidan leikkaukset, mitä teimme käytännössä läpi kesän. Etenkin juhannuksen jälkeinen aika oli kiireistä aikaa pensasaidan leikkausten suhteen, kuten osasimmekin odottaa.

Aikaisempaan verrattuna nurmikon leikkausta ostettiin palveluna huomattavasti enemmän kuin aiemmin ja lähes joka tapauksessa sitä ostettiin jatkuvana palveluna. Liikevaihdosta suuri osa perustui tuntiperusteisesti tehtyyn työhön, minkä lisäksi etenkin suurimmat projektit laskettiin kiinteähintaisina urakkahintoina.

Jatkuvat asiakassuhteet loivat perustan kesän toiminnalle

Kesän aikana palvelimme yhteensä yli 100 eri asiakasta. Verrattuna kesään 2020 saimme luotua suuren määrän jatkuvia asiakkuuksia, jotka loivat perustan tekemiselle. Menneenä kesänä jatkuvat asiakkuudet liittyivät hyvin pitkälti nurmikon leikkaukseen ja muuhun viheralueiden hoitoon.

96,2% asiakkaista olivat tyytyväisiä työn lopputulokseen ja valmiita suosittelemaan Puskamestareita yrityksenä eteenpäin.

Yksi selkeä kehittämisen kohde kesälle oli palautteiden kysyminen. Kesällä 2020 palautteen kysyminen jäi usein puutteelliseksi tai sitä kysyttiin liian myöhään. Tänä kesänä palautetta kysyttiin välittömästi lähettämällä sähköinen palautelomake laskun lähettämisen yhteydessä. Tulokset olivat hyviä, sillä saimme palautetta yli puolelta asiakkaistamme.

59,6% asiakkaista löysi Puskamestarit Google-haun avulla

Viime talven ja kevään aikana teimme valtavasti töitä verkkonäkyvyyden kanssa, sillä halusimme auttaa asiakkaitamme löytämään meidät verkosta paremmin. Palautelomakkeen tuloksista selvisi, että lähes 60% asiakkaista löysi palvelumme suoraan Google-haun tuloksena, mikä on yli kaksinkertainen parannus edelliseen kesään verrattuna. Parannuksen myötä saimme jatkuvasti uusia asiakkaita ilman aktiivista myynti- tai markkinointityötä, emmekä itseasiassa käyttäneetkään maksulliseen mainontaan yhtään rahaa.

Kesän aikana teimme pihatöitä pääasiassa yksityisille kotitalouksille, mutta mukaan mahtui myös taloyhtiöitä ja keskisuomalaisia kaupunkeja.

Asiakastyytyväisyys nousi vuodesta 2020

Palautekyselyyn saamiemme vastauksien perusteella 96,2% asiakkaista olivat tyytyväisiä työn lopputulokseen ja valmiita suosittelemaan Puskamestareita yrityksenä eteenpäin. Olemme erityisen tyytyväisiä siihen, että saimme pidettyä asiakastyytyväisyyden korkealla ja jopa kehitettyä sitä kesän aikana. Tarkkaan mietitty palvelumalli ja asiakaslähtöinen ote tekemiseen on tietysti vaatinut paljon aikaa ja suunnittelua, mutta tässä vaiheessa voi todeta sen tuottaneen hedelmää. Asiakastyytyväisyys ei ikinä tule ilmaiseksi, vaan se vaatii sitä, että asiakkaan toiveita kuunnellaan ja käytännön työ pihalla tehdään joka kerta niin hyvin kuin mahdollista.

Tulevaisuus

Kulunut kesä 2021 osoitti jälleen kerran sen, että kaltaisellemme pihatoimijalle on olemassa suuri kysyntä. Saimme kesän aikana tehtyä liiketoiminnallisesti uusia kokeiluja ja testattua uusia palveluita, sekä tapoja tuottaa niitä. Tämän lisäksi kesällä pihatöissä mukana oli kaksi uutta työntekijää, mikä mahdollisti hallinnollisten työtehtävien jakamisen ja niiden suorittamisen tehokkaammin kuin aiemmin.

Tulemme suunnittelemaan Puskamestareiden jatkoa tulevan syksyn ja talven aikana, minkä jälkeen uskomme saavamme suuntaviivat tulevalle kesälle ja sen jälkeiselle ajalle. Näkymät ovat kuitenkin hyvät, joten todennäköistä on, että meidät tullaan näkemään jälleen ensi kesänä pihoilla entistä suurempana ja parempana.

Haluamme kiittää kaikkia asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja muita sidosryhmiä kesästä 2021!

Terveisin,

Joona Takkula

Yrittäjä

Tarvitsetko apua pihatöissä?

Tarjoamme asiakkaille monipuolisia pihanhoitopalveluita kuten pensasaidan leikkaus, kantojen jyrsintä, sammaleen poisto, maalaustyöt, terassin öljyäminen ja rännien puhdistus. Toimimme Keski-Suomessa Jyväskylän alueella. Kesällä 2020 palvelimme noin 40 asiakasta, jotka antoivat työmme arvosanaksi 9,2/10. Katso kaikki palvelut tästä.